TV2/Nord sætter fokus på julehandlen
29. november 2011 - kl. 5:13 - af Henrik Christensen (web-redaktør)
Årets julehandel ventes at stige, men kun når det drejer sig om handel på internettet. TV2/Nords Nyhedsmagasin Konsekvens sætter tirsdag aften fokus på den nordjyske julehandel.
Dansk Erhverv vurderer, at den økonomiske usikkerhed fortsat vil sætte præg på julehandlen og danskernes købelyst, og det er tilsyneladende en genopblusset krisestemning, som lægger en dæmper på julehandlen.
Hver dansker ventes at bruge omkring 1500 kroner på julen, og det er et lille fald i forhold til sidste år. Og den samlede julehandlen ventes at ende på 8.3 milliarder kroner i år.
Til gengæld ventes julehandlen på internettet at vokse. Det er i høj grad tiden, der er afgørende for at flere og flere vælger at nethandle. Samtidig kan man hurtigt danne sig et overblik over produkter og priser. Og mange gange fås varen billigere på nettet.
En undersøgelse foretaget af Dansk e-handelsanalyse viser, at fire ud af ti forventer at købe julegaver på nettet, tre kan med sikkerhed sige, at det ikke er noget for dem, og de sidste tre står og vakler. De ved endnu ikke hvor, julegaverne skal købes.
Det er altså primært den gruppe, som de mange nordjyske handelsstandsforeninger lige nu bejler voldsomt til.
TV2/Nords nyhedsmagasin Konsekvens sætter i aften fokus på, om detailhandlen kan overleve den voksende nethandel.
Samlet set bruger de nordjyske handelsstandsforeninger mange millioner kroner på at lokke kunderne til butikkerne, men hvad nytter det at lokke med julemand, æbleskiver og juletog, hvis forbrugerne blot tager hyggen med sig og ikke handler ?
Alene i Aalborg har Aalborg City netop investeret 1,5 millioner kroner i fornyelse af det store julemarked midt i byen, og i Frederikshavn har handelsstandsforeningen FREDERIK brugt 100.000 kroner på en ny lyskæde til byens store juletræ midt i gågaden.
“Vi vil skabe hygge og stemning, som man ikke kan få ved at sidde hjemme og handle over nettet. Og det skal nok lykkedes, for selvfølgelig vil man ud og se, når julemanden kommer, man vil se vores store flotte juletræ, og der er en masse tradition forbundet med julehandlen, noget som nettet ikke kan erstatte. Børnene kan ikke få den samme julestemning, når forældrene bare sidder hjemme og køber julegaver over nettet”, siger handelschef Dan Kobberup, FREDERIK.
I Sæby har Handelsstandsforeningen investeret mere end 350.000 kr. i ny julebelysning, som dels er for at bringe strømforbruget ned, men mest af alt for at gøre byen endnu mere julehyggelig, og dermed også bringe flere kunder til byen.
Mens handelschefen i Frederikshavn er optimistisk, tyder de foreløbige prognoser på, at pengene heller ikke i år sidder så løst hos forbrugerne, som detailhandlen ønsker sig.
Der er ifølge Foreningen for Distance og Internethandel flere end tre millioner voksne danskere, der e-handler.
Se med når TV2/Nord viser Nyhedsmagasinet Konsekvens i aften tirsdag den 29. november i udsendelsen 19.30.
Vil du kommentere på ovenstående artikel, så brug kommentarboksen under annoncerne.
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'TV2/Nord sætter fokus på julehandlen ' til en bekendt