Toppen af Danmark hjælper turister af med handicaps
30. juni 2011 - kl. 9:31 - af Henrik Christensen (web-redaktør)
Mere end 15 % af danskerne lider af en eller anden form for funktionsnedsættelse, som gør det besværligt for dem at færdes på steder, hvor andre ikke har problemer. Nu sætter Toppen af Danmark turisme for alle på dagsordenen.
For at virksomhederne i Toppen af Danmark skal blive endnu bedre til at tiltrække personer med funktionsnedsættelse, har Toppen af Danmarks helårsturismeprojekt Naturen+ taget initiativ til et samarbejde om både pakkerejser rettet mod personer med funktionsnedsættelse samt ikke mindst tilgængelighedsmærkning af områdets bygninger.
Til hjælp med tilgængelighedsmærkningen havde Naturen+ inviteret Foreningen Tilgængelighed for Alle til at komme til Frederikshavn og fortælle, hvad der skal til. ”Det er vigtigt, at personer med funktionsnedsættelse kan få informationer om, hvor der er tilgængeligt, så man selv kan foretage til- og fravalg”, fortalte sekretariatsleder Ulla Kramer fra foreningen. ”Er der ingen information, kan man være nødt til at vælge fra, og det er jo rigtig ærgerligt, hvis det bare er fordi, der ikke er informationer om stedets tilgængelighed”, siger Ulla Kramer.
I Toppen af Danmark er der allerede mange steder, der er tilgængelighedsmærket, men målet for arbejdsgruppen bliver at gøre hele destinationen tilgængelighedsmærket.
Direktøren for Toppen af Danmark, Pauli Jørgensen fortæller, at man anslår, at der er op mod 100 mio. europæere med en eller anden form for funktionsnedsættelse, der gør, at de har specielle ønsker og behov til deres ferie. I Toppen af Danmark er ca. halvdelen af turisterne fra andre europæiske lande, fortrinsvis Sverige, Norge og Tyskland.
”Vi har ikke råd til at lade turisterne i denne gruppe vælge andre markeder, blot fordi vi ikke har tilgængelighedsmærket vores bygninger. Det er jo ofte personer, som gerne vil rejse uden for højsæsonen, og mange af dem har en hjælper med, hvilket gør gruppen endnu større”, fortæller Pauli Jørgensen, som selv er gået forrest i tilgængelighedsmærkning af Frederikshavn Turistbureau.
Et eksempel på, hvor lidt, der skal til, er kørestolsbrugeres adgang til Frederikshavn Turistkontor. For at kontoret kunne blive tilgængelighedsmærket” skulle man sørge for, at kørestolsbrugere kunne komme ind ad de tunge døre. Den udfordring løste man ved at vi satte en simpel dørklokke op ved døren. Nu kan personer i kørestol ringe på, når de vil ind, så bliver døren åbnet for dem.
Tidligere blev personer med funktionsnedsættelse kaldt for handicappede, men om en person er handicappet afhænger i høj grad af omgivelserne. At være handicappet betyder at være begrænset i sine udfoldelsesmuligheder, og hvis en dørklokke er det, der skal til for at en kørestolsbruger kan komme ind på Frederikshavn Turistbureau, hjælper vi gerne personerne af med deres handicap, slutter Pauli Jørgensen.
Vil du kommentere på ovenstående artikel, så brug kommentarboksen under annoncerne.
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Toppen af Danmark hjælper turister af med handicaps ' til en bekendt