
Det skal være nemt at cykle i Frederikshavn kommunen
23. juni 2011 - kl. 13:35 - af Henrik Christensen (web-redaktør)
Onsdag aften blev en ny cykelpolitik for Frederikshavn Kommune godkendt af et enigt byråd. Godkendelsen er første etape i et løb frem mod 2022, hvor målet er at få 10% flere til at vælge cyklen eller gåturen på de korte ture i byerne.
Med cykelpolitikken går man nu helt op i gear i kommunens tre største byer, på de ture hvor cyklen er et reelt alternativ til bilen. Frederikshavn Kommune vil i forvejen være Nordjyllands sundeste kommune og Motionskommune nr. 1, og projektlederen bag cykelprojektet ser derfor den nye cykelpolitik som en helt naturlig forlængelse af de to øvrige projekter:
– Vi kan opnå en masse synergi på tværs af de tre projekter. Vores undersøgelser viser, at flere gerne vil kombinere behovet for at komme fra a til b med behovet for motion, og den cocktail har så stor effekt på vores sundhed, at man lige frem kan sætte kroner og øre på, fortæller Finn Rasmussen fra Frederikshavn Kommune.
Frederikshavn Kommune rangerer allerede i dag langt oppe på listen over de mest flittige cykelkommuner i landet, men nu sætter kommunen altså overliggeren højere endnu. Målsætningen i den nye cykelpolitik er at øge andelen af lokale cykel- og gåture med 10% frem til 2022. Når kommunen i hus med sin målsætning, betyder det, at halvdelen af den lokale transport i 2022 sker enten til fods eller på cykel.
1 km giver 8 kr. i sundhedsværdi
Erfaringer både indenfor og udenfor landets grænser viser, at der er store gevinster at hente for både miljøet og folkesundheden, hvis færre end i dag sætter sig bag rattet på de korte ture i byerne, hvor cyklen er et reelt alternativ. Sundhedsøkonomer og læger har i flere år været enige om, at bare en halv times motion om dagen er et effektivt værn mod de mest udbredte livsstilsygdomme, som hyppigt sender os i sygesengen og koster i mistet arbejdsfortjeneste.
I Odense Kommune har man gjort sundhedsværdien op i kroner og ører. Resultatet viser, at for hver krone der investeres i fremme af cykeltrafik, sparer samfundet otte kroner. Nye undersøgelser Trafikøkonomisk Institut i Norge bekræfter værdien til den gode side.
Ny cykelvenlig stjerne-skole
På byrådets møde onsdag aften blev vinderprojektet til en ny midtbyskole i Frederikshavn valgt. Den nye skole, som arkitektonisk vil få form som en stjerne med fem arme, skal indrettes, så elever fra alle hjørner af byen let kan komme til og fra skole på cykel.
– Den nye skole giver os alle muligheder for at tænke cykelvenlighed ind allerede i planlægningen. Det skal være både let og bekvemt at tage cyklen, hvis vi skal motivere børn og forældre til at sætte sig i sadlen hver morgen. Blandt andet bliver det sådan, at man kan parkere cyklen direkte ved døren til eget område, udtaler John Christensen, formand for Plan- og Miljøudvalget i Frederikshavn Kommune.
Fra holdning skal handling
Med den nye cykelpolitik følger også et katalog over cykelfremmende projekter, kommunen kan gribe til:
– Opgaven bliver nu at få omsat de gode intentioner i cykelpolitikken til handling, udtaler Finn Rasmussen og understreger, at flere cykelstier ikke er nok. Der skal arbejdes med både holdninger, cykelservice, cykelparkering, kombinationsrejser, og der skal arbejdes med alle generationer: børn, unge og voksne. Blandt andet har cykelprojektet en gruppe på Facebook, som snart får følge af en ny Facebook-kampagneside, som skal give projektet ny vind i ryggen med konkurrencer og andet sjov for de mange brugere af Facebook.
7 kommentarer til “Det skal være nemt at cykle i Frederikshavn kommunen” under annoncerne.
Fin cykelpolitik i Frederikshavn kommune, men hvad med cykelstierne ? Jeg cykler hverdag mellen Syvsten og Sæby, cykelstien er hullet, revnet og fyldt med glasskår og småsten ,flere steder er der en højdeforskel på mere end 5 cm ved store revner. Der er tydeligvis ikke blevet fejet efter vinteren , og i det hele er vedligeholdelsen meget dårlig. Det er da ikke en god cyklepolitik !!
Kan kun give Kirsten Larsen ret, det er dejligt at cykle, gavner både èn selv og miljøet. Jeg cykler mellem Sæby og Frederikshavn på Sæbybanestien, og den er direkte farlig at cykle, især hvis man ikke er kendt med stien og ved hvor de store og høje revner er. Stien trænger i den grad til renovering. Det er en skam, at Sæbybanestien ikke er blevet vedligeholdt, for det er da den smukkeste cykelsti, midt i naturen og man cykler i fred og ro, fri for at bilerne suser forbi èn.
Enig, men der mangler stadig at blive slået græs langs Sæby Banesti ( der jo også går ind i Frederikshavn Kommune). Mon ikke der kan blive afsat penge til det ????????
Helt enig med jer der cykler. Hold da op en dårlig stand de cykelstier er i. Kan godt lide at cykle både den ene og den anden vej, godt jeg cykler forrest, så jeg kan advare min datter om hvor hullerne er, så der ikk sker noget, Men hvad siger kommunen så hvis der sker noget????? Ens egen skyld eller hvad???????
Tænk sig at man kunne cykle på den gamle Sæbybanesti , fra Sæby til Bangsbostrand , så var man fri for den meget trafikeret E45 , hvor bilerne kører meget tæt på dem der cykler.
Ja det kunne man jo før hen, det var dejligt, og at så stierne var iorden, ville så være endnu bedre………
Ja det er altsammen meget godt, men jeg tror ikke at der er nogen i Frederikshavn Kommune der læser vore indlæg.