Kanon høj tilfredshed blandt patienter

Kanon høj tilfredshed blandt patienter

21. maj 2011 - kl. 0:35 - af

Patienters tilfredshed med nordjyske sygehuse stiger fortsat. Regionen ligger over landsresultatet på de fleste spørgsmål. Patienterne reagerer positivt på mange bløde ting som ordentlig mad og et fjernsyn i venteværelset, men efterlyser samtidig mere information.

17.544 patienter i Nordjylland har svaret på, hvor tilfredse de er med deres indlæggelse eller ambulante behandling på sygehusene.

I Nordjylland har 97 procent af ambulante patienter og 95 procent af de indlagte patienter et samlet indtryk, der er godt eller virkelig godt af deres besøg eller indlæggelse.

– Patienterne er meget tilfredse med sygehusene, og de får populært sagt noget for pengene, og de cirka 5,5 milliarder kroner vi bruger på sygehusene. Det gode resultat bygger i høj grad på personalets imødekommenhed og professionalisme i kontakten med patienterne, siger Jens Winther Jensen, sundhedsfaglig direktør.

Det positive resultat kan spores på Urologisk Afdeling, Aalborg Sygehus, hvor patienterne har givet udtryk for markant højere tilfredshed med ventefaciliteterne i afdelingens ambulatorium end i den tidligere undersøgelse fra 2009:

– Vi tror det blandt andet skyldes, at der er sat fjernsyn op i venteværelset. Så selv små forbedringer, som dette må siges at være, kan være med til at højne tilfredsheden, siger Elsebeth Yde Laursen, oversygeplejerske, Urologisk Afdeling.

Plads til forbedringer

Der er stor opbakning til personalet på sygehusene fra patienterne. Læger og øvrigt personale har tid til patienten, mener 94 procent af de ambulante patienter, og 96 procent mener, at de fik svar på deres spørgsmål.

Gennemgående er der fire spørgsmål, hvor både indlagte og ambulante patienter er mindre tilfredse i undersøgelsen. Patienterne er meget glade for den skriftlige information, men ikke alle får den, og flere vil gerne have information om årsag til ventetider. Regionen har rykket sig meget i forhold til forrige undersøgelse, men det kan gøres endnu bedre. Desuden er patienterne i tvivl om deres livsstils betydning for helbredet, og kontaktpersonordningen kan forbedres yderligere, for godt hver fjerde patient oplever ikke, at der er en eller flere kontaktpersoner, der har særligt ansvar for deres forløb.

Endelig skal personalet især blive bedre til at håndtere fejl, der sker eller er ved at ske, mener både ambulante og indlagte patienter.

– Det er en klar tilbagemelding fra patienterne, og vi skal gøre det til et fokusområde. Selvom vi fx har forbedret vores dialogmuligheder med patienterne, kan vi gøre det endnu bedre og skal bruge tid til at forklare patienterne ordentligt, hvis noget er ved at gå galt. Vi skal blive endnu bedre til at lytte til patienten, der har oplevet en fejl, tale om hændelsen og undskylde, siger Dorthe Trabjerg, kvalitetskoordinator, Sygehus Vendsyssel.

Fra september i år kan personale rapportere direkte ind i en landsdækkende database for patienter og pårørendes oplevelse af fejl og ting, der var tæt på at gå galt.

Træerne vokser altså ikke helt ind i himlen, og som altid er der plads til forbedringer. I hele regionen er der sket en forbedring i at fortælle patienterne om længden af ventetid fra indkaldelse til indlæggelse. Når de ambulante patienter så møder frem, så er 91 procent tilfredse med ventetiden i venteværelse, men patienterne mangler information om årsagen til, hvorfor de venter.

De nordjyske sygehuse er netop blevet godkendt i Den Danske Kvalitetsmodel, og undersøgelsen af patienttilfredsheden hænger tæt sammen med de standarder, som sygehusene skal opfylde i kvalitetsmodellen.

Yderligere informationer

Fakta om Landsdækkende Undersøgelser af Patientoplevelser

På landsplan er der udsendt spørgeskemaer til 75.121 borgere, der har været indlagt og 177.678 patienter, der har været i ambulant behandling.

7.813 indlagte patienter i Nordjylland blev spurgt, hvoraf 4.596 besvarede spørgeskemaet svarende til 59 procent.

21.163 ambulante patienter i Nordjylland blev spurgt, hvoraf 12.948 besvarede spørgeskemaet svarende til 61 procent.

Download rapport fra denne side

Vil du kommentere på ovenstående artikel, så brug kommentarboksen under annoncerne.

Kommentarer Kommentarer
Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Skriv en kommentar

Alle felter skal udfyldes, men din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort.

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Kanon høj tilfredshed blandt patienter' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2010-2020 SaebyAvis.dk - lokale nyheder fra Sæby

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

SaebyAvis.dk - lokale nyheder fra Sæby anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af SaebyAvis.dk - lokale nyheder fra Sæby. Vi benytter også tredjeparts statistik-software som anvender cookies, så vi løbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at læse avisen uden at der lagres cookies på din computer, så ved at fortsætte accepterer du automatisk.

ACCEPTER